Wednesday, 15 June 2011

jenis2 rxz

Perbezaan antara RXZ 5 speed, 6 speed, catalyzer
_______________________________ 
1) RXZ 5 speedhttps://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgcqYDChEM0Z01ixb777xmxuz9gZ2dxnWBfEt0IBXyQLEQe8CTc2oL3cG9dETm-_P8-qpvEYd-k43XGBU50a0fvauvMbwO1u_Xwpmh9gOMEdFkYFcB6h3xBJ_IftY2SfNCbxTTduWEMtrdA/s400/4.bmp
RXZ 5 Speed pula mempunyai fairing yang lebih kecil berbanding RXZ Boss dan Millenium.Perbezaannya hanyalah pada fairing sahaja.
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgNdOttDQbjnDVYFTTHGtZbyYAop-lttmC3IKTwaJiEyxb4PHP-pJyyzbm4whoFepqL_z1G9crx69zR_0Cz3bDkkdoQtFA5L5jfNshfNHt_b2e5Yk38CEXFxW2V1vXFkbzVlIUKpi1bPCM8/s400/1.bmp
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh490DtES_YN-s1q9-d5s4jTv9C55r_-xaZh_Ua_Hn8_hLXyb1OkQc604OreZlRQci4zOFtBEkRRIYYu2An_nmvRdzJ-Mf8VdWU55qy0WN41iTUF9PuKIFRgs95bJXQqHFU3YfgjhOpCEN1/s400/2.bmp
-ada cover bertulisan YAMAHA macam rxs kat bawah fairing
-fairing pendek
-bentuk signal tak sama ngan 6 speed
-handle sebatang macam LC125 bukan jenis yg asing2 mcm skang tapi sebatang pastu lekat kat tengkuk
-tapak handle sama je ngan LC125
-meter petak tapi serong di kiri dan kanan RXZ dulu2 meter dia bukan bulat2 mcm skang, tp segi2.
-suis on/off takde rasanya
-sarang trotel kabel kat handlebar beza ngan 6 speed
-tank pendek sket dari 6 speed 1st model
- exzos; 5speed : exzos pisang-brek disk lubang panjang - bukan bulat2
-stripe kotak-kotak stripe body stripe - jalur2 bodoh je..
-5 kelajuan sahaja
- kaler enjin hitam- signal depan - 4 segi je.. mcm RXS gak
_______________________________
2) Rxz 6 speedhttps://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgeyI7Cc8i-NBzCz0DfxDPssOGyI-wqyrQ_3v-Gdg0OTohGOEHoHMXpHTfbRLGcLEX1Zo_hHLyUsqv_qc1EBmwPD1sAwtCCn6O-5OjzEctmbOwBzphKLh06x2JOA3_vvgbhJqxz24knDtTd/s400/3.bmpRXZ Energy lebih dikenali sebagai RXZ Narong.Rekabentuk sama seperti Boss dan Millenium tetapi perbezaan warna terdapat pada kiri dan kana motosikal.Sukar utk menjelaskan perbezaannya.Tetapi gambar dibawah boleh memberikan keterangan yang jelas
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj3kSuJbBAuwalcSXYIiLrE9fwzZaOhpttEPP74SzBLV_43syxEbqnmVdxnRcV99jgkBL-PMezYJgamhcLveumt1Y5puJtB8eXZzL5cJkxcvO_mMgmSEss2qOzOMVOUSXupk2U0uhZe_wZO/s400/2.bmphttps://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEipNw0hSvkRObeGv3UTNdUCmlANK-MrQWC4dsBYRkCwhBr77GOS6cqD47HdoHeqOaZ9jEEgBEawVcgmGd9-LGUXxIl2vpSmapH1zjH8vkazgJjDWS3ptAOwCYrgDp8aMYC4uDHaHqxloe69/s400/1.bmpRXZ Millenium dan Boss mempunyai reka bentuk yang sama tetapi pemilihan warna yang berbeza.RXZ millenium menggunakan cover set 2 warna (perbezaan warna set depan dan belakang) manakala RXZ boss direka dengan 1 warna (depan sampai belakang).
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhSTsU_iqxdXWQ6rlA8WOBUkq_d-L8GhN7mjXegrkcmwb8QxPuyDuHqz2RM_BFads-PNIHNf6fsgXg0wdtw0Pw8RUQaV-2bcnfsrEwyfNdmzbrm47jSjFjWB4CACRGaIGg_Wqs7ClsYYqzj/s400/1.bmp
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgr6MtRyDz6yI2ByTPn1HUdaVCggK0VoKKSNDk3ovwW_-czDnhyBHl0F9qNHtMUOgjoht__ty7jgFDQoRjCyB7_sS7Ndih1xA2xmJOLAsx82MdgYilbKOPhvhyphenhyphenRdjkbDfr1-moofPe7_iLR/s400/2.bmp-fork panjang sket dari 5 speed...boleh beli kat spare part untk bezakan panjang dia
-fairing boss
-handle clip on
-signal depan bukan petak segi empat tapi bujur dan mengecil kat hujung
-tapak handle dah lain macam YP125 punya bentuk
-suis on/off dah ada..siap sarung kabel trotel
-tank dah panjang sket
-6 kelajuan
-ekzos dah ada tabung exzos tabung mcm melinium tp warne dark green aka itam Versi 6-speed pun ada yg guna ejos pisang (1st gen). Bila dh kuar versi meter bulat, br tukar ejos lain
-bentuk meter dah ikut design YP125/TZR125 tapi meter YP125 yang tengah tu untuk TEMPERATURE...yang RXZ untuk FUEL
-meter bentuk bulat dengan papan meter kaler hitam..ada yang tulisan putih,ada yang tulisan merah
_______________________________
3) Rxz catalyzer
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjSun4fRVBNpaLMTFaT2Jdf7TOZGgCeqfKOKdHHSipPe7u2r1q1PboCm7seSoYt_3AHPdQ7Nqwmt1WQylhWe0RipK_Z-koaICr6Z5DNd5u2t-kdCQb2XWUwcvi7iT8V12UG5d-_d6-bJERF/s400/3.bmp
Perbezaan ketara RXZ Catalyzer adalah cover set.RXZ catalyzer direka seolah-olah ikan jerung dan kelihatan garang sesuai dengan prestasi enjinnya.https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhqXweAKoDI_ip92ff_p0uKGvB-ntZDAfXlM0KsHkhn9selOd2kJKUgRrGk09HH56ghZaSH9DQfXWFSS8jelBPmrgPBTH_Rs872-mEGM-9AqHOGujCUDOc0hc_tC8Zuvd4E5Sq2fGj-5qru/s400/1.bmp
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgagL94thlokGTh8YJbE-QKj5ootfe3wJZO6-M11NbgA4bADcZRvrhQ_7925SUuxOxleRvBUR_hJUSbf_PHKKVcDM3KUpm-PEGK74-cCWqbf41QYE3jQ6WRb3IQshGgLeUJCR3pPGEWSU3C/s400/2.bmp
-fairing dah design baru
-signal depan dah disekalikan kat fairing
-meter dah bulat tapi papan meter dah putih belah rpm kot...tak konpem
-tapak footrest design dah lain..dah ada 'pisau'...
-ekzos dengan catalyzer / catalytic converter...
-lampu belakang dah macam 125Z
-stripe dah konpem la lain ngan rxz 5 speed / 6 speed
-kepak tepi pon dah design lain
-grab bar pon dah macam 125z
_______________________________
Modifikasi Yamaha RXZ kepada Yamaha RZR 


Kalau nak nampak cantik sikit Motorsikal RXZ boleh modifide masuk full set RZR punya model... kira tukar kulit ajerrr...awal kemunculannya pada tahun 1989 lampau banyak ada firing gini, tp malang kureng sambutan warga malaya faring cam ni dulu lah...RZR ni adalah model full fairing macam 5 speed untuk model RXZ. Motosikal ni memang sama dengan motosikal RXZ....Motosikal RZR ni ade kat pasaran Taiwan dan Indonesia... Di Taiwan motosikal RZR ni sangat popular kat sana... Berkenaan cc masih sama lagi 135cc..


RXZ: - kepala dan fering body berasingan - shock belakang standert tapi kalau RZR: - pakai fering lengkap. - shock belakang KAYABA tabung nitrogen


Mari lihat rupa Yamaha RZR Fullfaring ni...


https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhzHvb4Fpf7dXmdH3uDB2UjFrQCQ-Ns474iK7N7H1rpy70DW2Yz0_vcf6Ti36zQBFbwnx6mP1b3zePELWTHO69tbMqyspX0TFJBb4d2XQacU-4nsrwaBoQkVVBl9djglKPUCZgzGqiOCCo/s400/5.bmpRZR ni adalah model yg fullfairing...yg naked mcm 5speed tu model RZX...beza kt fullfairing jer...https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjcGcJv-lwqXKvZhKUTYO-Y36rVovYhv4L_zS1euTJtoHOicUCfaNH-qETWTFlWWxXvIzNkEF22_3asN0pTT5fble59rUI_WSL90wBtIIWge365_ktB4mnBPspOiSMIHMkvL3vXhnROgEQ/s400/7.bmp
Nak pasang Faring RZR kat motor RXZ ni kena welding breaket kat motor supaya kukuh lekatnya..Pastu masuk sticker RZR tukar sticker RXZ je..
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgl1geYKXoPN0xXtE0aHCW9lz8n3aUb_kwfTzlhW4qb1VzgnM7mAmnUlITqj7LWMYupDNqJRm-VDZH8yZDalgmyJEY1mVXf9wpjgI99OiAwj8oOsZMNiv3DhmocCrOc_JGbKvsuXndFJes/s400/4.bmpCuma sayang sekali Faring RZR ni hanya jadi kenangan pupus begitu je kerana susah mencari spare part.. 
_______________________________ 
Tentang korek blok 
soalan Guest; kenape dorang selalu korek blok kat rxz tue ek...?? 
Jawapan kami; Tak tau lah kenapa pemilik RXZ ni suka sangat nak buat korek blok.. ok kat sini aku terangkan sikit pasal korek blok ni dan fungsinya... maaf aku tak ade gambar blok rxz sebagai contoh gambar 125z jer yg ade... harap En. Guest paham yerr... 
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg9xgn6lBB0xGGDqE_3HiEUB9kTQ-8FV1TxpNA05aEFQu0zusOqYPDPRLj_V8KBtphpZT0tV31fdGzW8_9r7Ot3Z1WzULuy352gQ4jOZK_d4XoeKRSPbSxRiSG1xX6bO2GCcQh0S-VDauS7/s400/1.bmpkorek = porting blok (ni fungsi dia nak melawaskan enjin dan jugak secara amnye nak naikkan power motor kena besar lubang ekos dan 4 lubang udara. )https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjusV2vuZFF2ncZg6wF36T9w_UdIkgweV7QlSInFmdw6eWlt1pT9S3oLJM1uYmG9JcVDLjnYMDtC43k1ddOOKMFpCyAuAqkaTFTfn2LP-_HlLuY5oWyoGW2Hfmllh7peAATcgPXqMBBZinc/s400/2.bmppotong head = tinggikan compression motorhttps://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgb_L69m4j_C1K3wKhF_e3F566jYE_Cp19TFWmpNzvLFJinUEDC9tSUdM3W3KI9Y8EAbi4LaNUl1b_sw8h9Xm7jlWOem8ZzsjuEbryDHIlI4IL3F2SyTet5EM6uJO3Q0Dv-hRQ8anqRjrje/s400/3.bmprebore = besar kan lubang dan saiz piston (besarkan bore) secare amnye pickup bertambah tapi tak banyak,depends kat saiz pistonhttps://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj4h38gtLy3XabWIn-dj1NulCd6phlxo27nePtyI_kyb7iMqJ_I6rF7w4bZg9PF_VmFC_f6jrFDKZ01wKmRTdFYO7WgV1C7icwdLDA1sXVahyphenhyphen0BT6gN-bF1_yYASNJG43OgCO5smVGmKPXw/s400/4.bmppolish = bersihkan lubang-lubang intake kat blok supaye lebih licin dan smmoth.. 
banyak risikonya.....
pertama habiskan duit.... selalunya tak tahan, asyik nak turun enjin je....
bahaya kalau speed over limit. tak sesuai dengan motor.
elok tok sah la.....
kalau nak laju, tukar motor yg laju..... 125z ke.... tak laju tukar tzm..... kalau tak laju uga pakai 250..... tak laju juga pakai 1000cc habis citer. kalau nak bua di nasihatkan tukar dengan blok racing blok original tu simpan ajerr... sayang lerr blok standert tu

Motosikal baru korek blok memerlukan proses kematangan yang betul. Malah, lazimnya permukaan komponen yang dikorek lebih kasar berbanding motosikal yang baru keluar kedai.Bermakna, proses kematangan untuk motosikal baru dibaik pulih jauh lebih penting dan memerlukan ketelitian kerana risiko berlakunya kerosakan semula tinggi kerana permukaan yang kasar dan logam yang belum matang yang hanya didapati melalui proses pemanasan enjin perlahan serta sekata.Motosikal yang baru dibaik pulih tidak boleh dipecut sewenang-wenangnya dan menjadi lebih bermasalah jika dibuat begitu. Jika enjin rosak semula selepas dua bulan selepas mengorek blok itu mungkin sesuatu tidak kena berlaku sama ada alat ganti digunakan tidak tulen dan cepat rosak atau proses itu tidak dilakukan dengan betul mengikut spesifikasi kelegaan betul. 
moral....Pengubahsuaian perlu mengikut peraturan dan undang undang pihak berkuasa... ingatlah org yg tersayang..... hargai nyawa anda.

1 comment: